Hygienické limity hluku a realita

V reakcích na návrh Ministerstva zdravotnictví upravit realisticky hodnoty hygienických limitů hluku z dopravy v chráněném venkovním prostoru staveb, trvá laická veřejnost, různé aktivistické a ekologické organizace i veřejný ochránce práv na požadavku striktního dodržování stávajících hodnot těchto limitů.

K dosažení společenského konsensu je třeba zvážit obě strany daného problému. Na jedné straně míru společensky přijatelných zdravotních rizik expozice hluku z dopravy a na druhé straně technické a ekonomické možnosti dosažení požadovaného stavu.

Stanovení míry zdravotního rizika je v kompetenci Ministerstva zdravotnictví, které při jeho hodnocení vychází z metodik zpracovaných Světovou zdravotnickou organizací (WHO), které byly v poslední době publikovány nebo se k publikaci připravují. Na těchto publikacích se aktivně podílí i NRL pro komunální hluk. Tyto přístupy jsou v diskutovaném návrhu Ministerstva zdravotnictví začleněny.

Technické (urbanistické a stavební), organizační a ekonomické možnosti řešení dosažení požadované akceptovatelné míry zdravotního rizika jsou v kompetenci orgánů pověřených správou území, řízením a organizací dopravy. Jako příspěvek k diskusi o možnostech těchto orgánů uvádíme materiál, který ve spolupráci s NRL pro komunální hluk zpracovala firma Akustika Praha, s.r.o.. Jde o úvahu, jak by musela klesnout intenzita dopravy na třech vybraných kritických komunikacích v Praze, aby bylo dosaženo nepřekročení stávajících hygienických limitů hluku z pozemní dopravy v noční době v chráněném venkovním prostoru staveb nacházejících se v těchto ulicích. Požadovaný pokles intenzity dopravy by pravděpodobně znamenal téměř úplnou rezignaci na dopravní obslužnost. Přitom, převedení dopravy na jiné komunikace znamená pouze přenesení problému jinam, přičemž i toto řešení je omezeno jednak stávajícím uličním systémem a jednak skutečností, že každá doprava má nějaký cíl, tj. někde končí, takže ji nelze z území zcela vymístit. Soudný posuzovatel pochopí, že „úřední“ možnosti omezení hluku z dopravy v chráněném venkovním prostoru obytných staveb jsou při stávající konstrukci vozidel i vozovek, intenzitě a skladbě dopravy a možnostech silniční a uliční sítě poměrně omezené. Což neznamená, že všechny možnosti nemají být využity. Nabízí se pak ještě jedna „občanská“ možnost, která se však zdá být pouze teoretická: Jsme, jako občané, ochotni snížit počet svých jízd např. na polovinu? Jen tímto způsobem je možné sladit tzv. konkurující si zájmy společnosti, kdy všichni chtějí ticho a zároveň všichni chtějí jezdit auty.

Aktualizace cen

Od 1.11.2025 dojde ke změně cen u některých vakcín, zejména v oblasti cestovního očkování. Nové ceny budou platit i pro již objednané klienty, proto si je, prosím, před Vaší návštěvou ještě ověřte.

6.10.2025

Zahájili jsme očkování proti chřipce

Osobám od 65 let věku, zdravotníkům a chronicky nemocným s vybranými diagnózami poskytujeme toto očkování zdarma, a to pro klienty všech ZP. Ostatní se mohou nechat očkovat jako samoplátci a využít příspěvků z preventivních programů ZP.

1.10.2025

Souběžné očkování proti chřipce a covidu

Upozorňujeme, že očkování proti chřipce a covidu provádíme v souladu s Vyhl. 537/2006 Sb. BUĎ současně, NEBO v odstupu nejméně 14 dnů. Pokud máte zájem o souběžnou aplikaci, pak v on-line registraci při objednávce očkování proti chřipce uveďte do poznámky "+ covid".

1.10.2025

Omezení provozu

Ve dnech 2. - 3.10.2025 (Čt, Pá) a 27.10.2025 (Po) bude ordinace očkování a cestovní medicíny v Brně uzavřena. Děkujeme za pochopení.

25.9.2025

Očkování proti covidu-19

Zahájili jsme očkování aktualizovanou vakcínou pro letošní sezónu - Comirnaty LP.8.1. Očkování je PLNĚ HRAZENO ze ZP pro klienty všech pojišťoven. Proti covidu očkujeme přednostně ve středy, podle zájmu a kapacity bude možné přidat další termíny. Objednávky přes Centrální rezervační systém, event. telefonicky.

9.9.2025

Jsme ve smluvním vztahu se všemi ZP

Očkování hrazená ze zdravotního pojištění tak u nás již mohou absolvovat všichni klienti s platným zdravotním pojištěním v ČR bez rozdílu zdravotní pojišťovny, pokud splňují příslušné věkové, zdravotní nebo profesní indikace.

2.7.2025

...a nebude už toho očkování moc?

Tak zní jedna z nejčastějších otázek, kterou od našich klientů dostáváme. Obavy ale nejsou na místě, jak si můžete přečíst v tomto článku.

5.2.2025

Očkování proti pneumokokům

Nově došlo k rozšíření úhrad ze ZP o nové, účinnější druhy vakcín proti tomuto nebezpečnému onemocnění pro všechny osoby ve věku od 65 let včetně. Očkování důrazně doporučujeme všem v příslušném věku, a to i těm, kteří již v minulosti očkování proti pneumokokům absolvovali. Klientům smluvních pojišťoven (201, 207, 209, 211, 213) rádi poskytneme toto očkování zdarma. Podrobnosti zde.

4.9.2024


 
Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě
Partyzánské nám. 7, 702 00 Ostrava, tel.: 596 200 111, fax: 596 118 661, podatelna@zuova.cz, Datová schránka: pubj9r8,
Bankovní spojení: č.ú. 3235761/0710, IČ: 71009396, DIČ: CZ71009396